Menegakkan Agama dan Mentadbir Dunia dengannya

11:07:00 AM | Posted in

Jangan bersedih dengan apa yang anda tidak miliki..

Diambil dari: http://ustfuadosman.blogspot.com

Seorang lelaki masuk ke sebuah syarikat milik Microsoft untuk memohon kerja sebagai pengelap lantai.Setelah selesai temuduga,pegawai syarikat tersebut memberitahu kepadanya bahawa keputusan temuduga akan dihantar melalui email. Lelaki itu berterus terang mengatakan bahawa dia tidak tahu menggunakan email. Pegawai tersebut merasa pelik dan menjawab : Kalau sesiapa yang tidak memiliki email maka seolah ia tidak wujud, orang yang tidak wujud tidak layak untuk berkerja di syarikat ini.

Lelaki itu keluar dari bangunan syarikat milik Microsoft dengan perasaan hampa.Dia masukan tangannya ke dalam kocek, lalu dikeluarkan satu note USD 10. Sambil itu ia berfikir, apalah yang boleh dia lakukan dengan nilai duit USD 10. Dalam perjalanan ia lalu kawasan pasar sayuran. Ia tergerak untuk membeli sekotak tomato dengan duit yang dia ada.

Kemudian lelaki itu berhenti di suatu sudut dan mula menjual tomatonya.Nasibnya baik. Tomatonya habis dijual. Esoknya dia menggunakan modal yang ada untuk membeli dua kotak tomato. Hari bersilih ganti. Akhirnya lelaki itu menjadi saudagar ekspot import makanan dalam tempoh lima tahun.

Bila syarikatnya telah berkembang maju, ia ingin menggunakan polisi insuran bagi melindungi perniagaannya.Ia pergi ke sebuah syarikat Insuran. Setelah selesai perbincangan dengan pegawai Insuran, pegawai itu memintanya alamat email bagi memudahkan urusan. Lelaki itu mengatakan bahawa ia tidak memiliki sebarang email. Dengan rasa hairan pegawai Insuran berkata : Anda memiliki syarikat perniagaan yang besar sedangkan anda tidak memiliki kemudahan email. Cuba anda bayangkan apa akan berlaku kalau anda tahu menggunakan email?..

Lelaki itu diam sebentar kemudian ia menjawab : Mungkin saya masih menjadi pengelap lantai di salah sebuah syarikat Microsoft.

Insafilah : Jangan bersedih dengan apa yang anda tidak miliki...mungkin anda lebih berasa sedih dengan memilikinya

(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri,


(QS. AL HADID:23) 
��

Comments

0 responses to "Jangan Bersedih.."